... و قولوا قولا سدیدا (احزاب-70)

به مناسبت دهه اول ماه ذی الحجه الحرام!

هرچند ماجرای درخواست بنی اسراییل و پاسخ لن ترانی پروردگار مربوط به اربعین موسویه نیست، اما به نظرم رسید به این مناسبت دو بیت فوق العاده زیبایی را که یادگار روزگار در محضر استاد بودن است، تقدیم حضور کنم. این دو بیت را ظاهرا دو شاعر مختلف سروده اند که البته هیچ کدام را نمی شناسم.

شاعر نخست گفته است:

چو رسی به طور سینا، ارنی مگو و بگذر                که نیارزد این تمنا به جواب لن ترانی

و شاعر دوم در پاسخ شاعر نخست فرموده است:

چو رسی به طور سینا،‌ارنی بگو و مگذر     تو جواب دوست بشنو، چه تری چه لن ترانی

همیشه این دو بیت برایم طراوت و تازگی داشته اند.

راستی ۵ آذر چهارمین سالگرد رحلت مرحوم آیت الله سعادت پرور است که این روزها به ایشان زیاد می اندیشم: گمنام ولی بزرگ و پرعمق.

خدایش او را غریق رحمت خود فرماید.

نویسنده : Hadi Nilforoushan : ۸:۱٤ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/٩/۱۱
Comments نظرات () لینک دائم

به بهانه جواد فروغی

قبل از هر چیز به عنوان یک خبر تازه عرض می کنم که نشریه وزین همشهری جوان قصد ورود به عرصه ای پرخطر وحساس کرده و از این پس ویژه مشترکان ضمیمه قرآنی با نام "آیه" عرضه می کند. من شماره اول این نشریه را دیده ام و به گمانم علیرغم ظاهر بسیار فاخر در آستانه خطری بزرگ قرار دارد که ان شاء الله درپست های بعدی بدان خواهم پرداخت و واقعیت این است که قصد دارم مطلب را برای مدیر آن نشریه هم ارسال کنم.

ولی نقدا به بهانه اینکه در این شماره با مهندس جواد فروغی مصاحبه کرده و البته دیشب (جمعه شب) حوالی ساعت ١.٢٠ بامداد در شبکه سحر درس تفسیر قران ایشان به زبان انگلیسی و عربی (توسط خود ایشان) پخش می شد به نظرم رسید چند نکته را عرض کنم.

١- راستش نفس اینکه جوان خوش صدا و خوش سیمایی مثل جواد فروغی عزیز بتواند اینقدر با فصاحت و بلاغت انگلیسی حرف بزند و تفسیر قرآن بگویدیک اتفاق مبارک است و جدا جای خوشحالی دارد.

٢- اما نمی دانم چرا وقتی صدا و سیمای ما به سمت این برنامه ها میرود حس خوبی پیدا نمی کنم. احساس می کنم مانند غریقی است که به هر رطب و یابسی متوسل می شود تا جذابیت های دینی را افزایش دهد. این حس را چند وقت قبل که منبر انگلیسی هم در ایام محرم پخش می شد پیدا کرده بودم.

٣- چند شب پیش مطلبی در باب تبلیغ می خواند به نظرم رسید رسانه های ما از دو مشکل کلیدی در ارتباط با تبلیغ دین و مسایل دینی رنج می برند. یکی فقدان اصل انتخاب است. یعنی مخاطبین صدا و سیمای ما در انتخاب گزینه تماشای تبلیغات دینی به مرز اشباع و اجبار رسیده اند. وقتی تو مجبوری چیزی را تماشا کنی حتی وقتی آن چیز واقعا زیبا باشد حلاوت و جذابیت خود را از دست می دهد. دیگر اینکه رسانه ملی استراتژی تبلیغش "کار نیکو کردن از پر کردن است" می باشد.این عادت بدی است که تلویزیون و رادیوی ایران عادت دارند همه چیز را خدا مالی کنند حتی نچسب ترین مسایل را. و وقتی می خواهند امر مقدسی را به یادها بیاورند تلاش می کنند همه ساعات و آنات را با آن پر کنند تا بیننده به مرز اشمئزاز و انزجار برسد.

۴- جواد فروغی در این مصاحبه دو سه تا حرف فکر دار هم زده که نقدا یکی را نقل می کنم:"به شما قول می دهم که اگر مردم ما با ترجمه آیات آشنا شوند و درک کنند که این قاری این آیه یا این ترجمه را به چه زیبایی خواند، آن وقت چند برابر کسانی که به استقبال یک ورزشکار می روند به استقبال یک قاری یا حافظ خواهند رفت"

من با نظر فروغی عزیز مخالفم. شما چطور؟